Kalia doniczkowa pielęgnacja

02:36:00

Kali dziko występuje w Afryce Środkowej i Południowej, gdzie porasta mokradła, które wysychają w okresie letnim. Charakteryzuje się szeroko strzałkowatymi, mięsistymi liśćmi, osadzonymi na prostych ogonkach. Cantedeskia należy do rodziny obrazkowatych Araceae, więc i kwiatostan ma kształt charakterystyczny dla tej rodziny -  mały środek niczym kukurydza owinięty dużym, mięsistym płatkiem kwiatu. Wysokość tego rodzaju dochodzi do 80 cm. wysokości. Najbardziej znanym gatunkiem jest z. aethiopica, która się charakteryzuje białym płatkiem otaczającą kolbę kwiatostanu. W uprawie doniczkowej można się jeszcze spotkać z gatunkami o żółtych (Z. elliottiana) i liloróżowych/fioletowych (Z. rehmannii) płatkach i nakrapianych liściach.

 Pielęgnacja:

- stanowisko jasne, słoneczne i ciepłe.
- roślinka lubi mieć ciągłe, lekko wilgotne podłoże, ale nie mocno przelane bo zacznie gnić!
-  Trzeba popatrzeć w którym miejscu w domu roślina będzie czuła się najlepiej. Wymaga to kilkukrotnego przestawiania jej z miejsca na miejsce i obserwacji. Od strony wschodniej może mieć za mocne słońce, które "popali" jej liście.
- przekwitaa w połowie kwietnia, na początku maja. Wtedy ograniczamy podlewanie i wprowadzamy roślinę w stan spoczynku.
- Gdy liście zaczną zasychać przenosimy ją w miejsce jasne ale chłodne (np. balkon), gdzie podlewam ją od czasu do czasu i nawozimy, aż do ponownego wzrostu i kwitnienia.
- W tym czasie, przełom września i października przenosimy ją do domu i przesadzamy nie głębiej niż cześniej. Najlepiej do ziemi inspektowej z domieszką torfu. Do grudnia powinna bć w pomieszczeniu gdzie temperatura wynosi ok. 10 stopni, czyli w mało ogrzewanym pomieszczeniu, a potem do końca kwietnia możemy ją trzymać w temperaturze pokojowej.
- Jedna roślina tworzy średnio 8-12 kwiatów w przeciągu roku uprawy. Rozmnaża się poprzez podział kłączy.
- Po stanie spoczynku (przełom czerwca/lipca) czyścimy kłącza i oddzielamy od nich bulwkowate odrosty. W połowie września sadzimy 2-4 kłącza wraz z kilkoma mniejszymi odrostami. Kłącza wsadzamy w ziemię zawsze płasko. 


 Choroby i szkodniki:

Groźną chorobą tego rodzaju jest zgnilizna kłączy, która objawia się pojawieniem brunatnych plam u podstawy łodygi a następnie kłączach i korzeniach. Chore rośliny musimy usuwać i palić, bo się ona szybko rozprzestrzenia. Poza tym musimy uważać na zgniliznę mokrą podstawy łodygi, która jest chorobą grzybową i objawia się gniciem kłącza i korzeni. Miejsce porażone z czasem pokrywa się białym nalotem. Plamistość pierścieniowa i smugowa, będąca chorobą wirusową, objawiającą się plamami i smugami na liściach. Porażoną roślinę niestety trzeba natychmiast wyrzucić i spalić. Oprócz chorób zantedeschia, może zostać zaatakowana przez przędziorki, wciornastki, mszycę, wełnowce. Jeśli zobaczymy że nasz kwiat zaczyna chorować to należy podlewać ziemię lub pryskać liscie preparatem Bravo, który może pomóc przy tego typu chorobach, lecz jeśli kwiat jest zainfekowany od dłuższego czasu to neistety żadne środki nam nie pomogą.


Polecam serdecznie te piękne rośliny. Można je kupić u nas w kwiaciarni :)
 

 

Zobacz również

18 komentarze

  1. Bardzo dziękuję za ten post! Od jakiegoś czasu bardzo podobają mi się kalie i dobrze wiedzieć, jak hodować je w domu :)

    OdpowiedzUsuń
  2. Także je uprawiałem w donicach dwa lata temu i z sukcesem.Rzeczywiście okazale kwitły.Polecam zatem przy odrobinie uwagi.

    OdpowiedzUsuń
  3. Od dwóch lat mam kalię czarna tz.była gdyż jak przekwitła to do tej pory nie chce zakwitnąć choć liście ma zdrowe ,okazałe i nie wiem co z nią robię źle .Proszę o podpowiedź

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Mam identyczną klię i identyczny problem,Szukam bezskutecznie podpowiedzi co robić by zakwitła'

      Usuń
  4. Czy spływajaca wydzielina po liściach i skapując kropelkami jest czymś nie prawidłowym dla rośliny?

    OdpowiedzUsuń
  5. Dziwna strona, nikt nie odpowiada z moderatorów na pytania. Czyżby nie wiedzieli? Nie znali się?

    OdpowiedzUsuń
  6. Mam pytanie co się dzieje Kali jak ma krople na liściach. ?

    OdpowiedzUsuń
  7. Taki dziwny opis, że nie wiadomo jak ja hodować.

    OdpowiedzUsuń
  8. Moja kalia w jednym z kwiató ma jakąś szyszke, która urosła gdy kwiaty zaczęły więdnąć.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. to są nasionka, należy je podzielić i jesienią wsadzić do ziemi, cierpliwie czekać na cebulkę.

      Usuń
  9. Jaki piękny kwiat, a czy ładnie się przyjmują jak chcieć wziąć szczepkę?

    OdpowiedzUsuń
  10. Mam tego cudnego kwiatka staranie mi żółkną liście przestawiam wstawiłam ją teraz w chłodne miejsce tak jak wyczytałam i zero poprawy. Co robić pomożecie?

    OdpowiedzUsuń
  11. Czy to prawda czy mit
    ..że Kalia przynosi pecha? 🤔

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Nie sądzę żeby kalia przynosiła pecha ,ja je mam choć długo nie mogłam się przekonać do białej,bo kojarzyła mi się z kwiatem pogrzebowym teraz mam białe i są piekne🙂

      Usuń
  12. Mam żółta kalie, ostatnio zauważyłem, że kwiaty zrobiły się z żółtych zielone czy mam się martwić?

    OdpowiedzUsuń
  13. Wygląda na to że jest to ciężki kwiat do hodowli domowej. Piękny gdy się kupi, pewnie sztucznie uprawiane i mocno nawożone.Widzę z postów same problemy oraz braki w odpowiedziach raczej z przykrych doświadczeń jest ta cisza

    OdpowiedzUsuń
  14. Piękna kolekcja kolorów jednego rodzaju.

    OdpowiedzUsuń